ПОЛОЖЕННЯ про психолого-педагогічну команду з інклюзивного навчання
ПОЛОЖЕННЯ
про психолого-педагогічну команду з інклюзивного навчання
І. Загальні положення
-
- Це Положення розроблене відповідно до Концепції розвитку інклюзивної освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки від 01.1.2010 № 912, «Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах», затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 09.12.2010 № 1224, зареєстрованим в Міністерстві юстиції 29.12.2010 р. за № 1412/18707; «Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 року № 872».
- Психолого-педагогічна команда з ін клюзивного навчання (далі - ППК) створюється в гімназії з метою індивідуалізованого психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, які здобувають загальну середню освіту в умовах інклюзії, а також для забезпечення їх інтеграції в освітнє середовище (далі – дітей з ООП).
- Психолого-педагогічний супровід дитини з ООП являє собою комплексну систему заходів з організації навчального процесу та розвитку дитини, передбаченої індивідуальною програмою розвитку. Психолого-педагогічний супровід забезпечується учасниками ППК у складі заступника директора з навчально-виховної роботи, вчителя початкових класів, класного керівника (вихователя групи), вчителів предметників (педагогічних працівників гімназії ), асистента вчителя, практичного психолога та соціального педагога.
- В залежності від освітніх потреб дитини до складу ППК можуть бути залучені фахівці інклюзивно-ресурсного центру, медичний працівник ФАПу, сімейний лікар, вчителі-дефектологи, вчитель-логопед, вчитель лікувальної фізкультури, асистент дитини, спеціалісти служби соціального захисту населення, спеціалісти служб у справах дітей та інші.
- ППК підпорядковується керівнику гімназії.
- Загальне керівництво ППК покладається на заступника директора з навчально-виховної роботи, який несе відповідальність за виконання покладених на ППК завдань та розподіл обов’язків між його учасниками, згідно додатку 1.
- ППК співпрацює з інклюзивно-ресурсним центром, що здійснює методичне забезпечення її діяльності в межах адміністративно-територіальної одиниці.
- Склад ППК затверджується наказом директора гімназії.
ІІ. Завдання діяльності ППК
-
- ППК вирішує наступні завдання:
- первинна оцінка рівня розвитку дітей, які належать до категорії «групи ризику» (проблеми в навчанні та шкільній адаптації, труднощі у спілкуванні та взаємодії з оточуючими, тощо);
- направлення дитини за результатами первинної оцінки в інклюзивно-ресурсний центр для здійснення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку;
- визначення напрямів психолого-педагогічної допомоги, що може бути надана в межах гімназії на підставі висновку інклюзивно-ресурсного центру;
- координація розробки індивідуальної програми розвитку для кожної дитини з ООП та внесення її на затвердження педагогічній раді впродовж не більше 30 днів з моменту зарахування учня в заклад освіти, а також на початок кожного навчального року;
- моніторинг стану виконання ІПР не рідше, чим раз в півроку (а у разі потреби частіше) з метою її коригування та визначення прогресу розвитку дитини;
- визначення та представлення педагогічній раді для затвердження умов переведення учнів гімназії до наступного класу;
- надання методичної підтримки педагогічними працівникам гімназії з організації інклюзивного навчання;
- моніторинг створення належних умов для інтеграції дітей з ООП в шкільне середовище та ефективності засвоєння ними навчальної програми;
- вивчення та поширення найкращих міжнародних практик в сфері навчання дітей з ООП;
- координація професійної орієнтації дітей з ООП з метою визначення можливостей до професійного навчання у навчальних закладах, центрах професійної реабілітації осіб з інвалідністю;
- проведення інструктажів для студентів-практикантів, скерованих на педагогічну практику в інклюзивні класи (групи);
- консультативна робота з батьками дітей з ООП (законними представниками) щодо особливостей їх навчання та виховання;
- проведення інформаційно-просвітницької роботи у гімназії серед педагогічних працівників, батьків (законних представників) і дітей з метою недопущення дискримінації та порушення прав дитини, формування дружнього та неупередженого ставлення до дітей з ООП.
ІІІ. Організація діяльності психолого-педагогічної команди
-
- ППК діє на основі річного плану діяльності, затвердженого заступником директора з навчально-виховної роботи і погодженого з директором гімназії.
- Робота ППК здійснюється в межах основного робочого часу працівників.
- Основною організаційною формою діяльності ППК є засідання його учасників, що проводяться на засадах консенсусу та співпраці щоквартально відповідно до затвердженого плану. За потреби скликаються позачергові засідання.
- ППК здійснює первинну оцінку розвитку дитини протягом семи робочих днів з дня констатації необхідності такого оцінювання. Первинна оцінка дітей, зарахованих до першого класу, здійснюється на прохання батьків (законних представників), або за запитом вчителя початкових класів, практичного психолога.
- Оцінка дитини проводиться окремо учасниками ППК на рідній мові дитини, за наявності письмової згоди і в присутності батьків (законних представників).
- Враховуючи кадровий ресурс гімназії, первинну оцінку можуть здійснювати вчитель початкових класів, класний керівник, практичний психолог, вчитель-логопед, вчителі-дефектологи, інші педагогічні працівники.
- На засіданні ППК, його учасники надають свої висновки стосовно результатів оцінки фізичного розвитку, мовленнєвого розвитку, когнітивної сфери, емоційно-вольової сфери, педагогічної оцінки або іншого напряму в залежності від випадку. В процесі оцінки враховуються результати медичних обстежень дитини.
- Навчальні тести (завдання, вправи тощо) застосовуються лише в тому випадку, коли дитина має досвід навчання в гімназії.
- Інформація, пов’язана з результатами оцінки дитини, медичний діагноз та інші особливості дитини, розголошення яких, може завдати шкоди правам та законним інтересам дитини, є конфіденційною і не підлягає публічному обговоренню поза межами засідання ППК.
- Якщо батьки (законні представники) не дають згоди на здійснення первинної оцінки, ППК звертається у службу у справах дітей про вжиття заходів щодо захисту прав дитини.
- За результатами первинної оцінки ППК формулює один з наступних висновків ППК:
- дитина не має порушень психофізичного розвитку і труднощів в навчанні, які потребують психолого-педагогічної допомоги;
- дитина виявляє порушення психофізичного розвитку і труднощі в навчанні, які потребують проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку фахівцями ІРЦ.
- Результати первинної оцінки заносяться до протоколу оцінки розвитку дитини, відповідно до зразка.
- За результатами висновку ППК за потреби не пізніше, ніж на наступний день звертається в ІРЦ для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини.
- Результати роботи учасників ППК щодо надання психолого-педагогічної допомоги дітям з ООП оформлюються в електронному вигляді та вносяться до реєстру дітей, які пройшли комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку і перебувають на обліку в ІРЦ